cakap macam ayam dan itik..



baru-baru ni azie balik kelantan.. kampung en somi.. u know kelantan?? opkos la tahu kan.. hihihi.. ya.. kelantan ni negeri yang sangat unik.. unik sesangat.. salah satu yang paling unik bagi azie adalah bahasanya.. (^_^) azie sehingga harini ini memang ada masalah komunikasi yang agak teruk dengan orang-orang klantan ni even azie dah kenal ngan en somi ni lebih kurang 5 tahun lamanya.. 

bila azie balik klantan je, azie yang agak becok serta peramah terlampau ni tetibe je menjadi seorang yang sangat pemalu dan menjadi manusia paling kurang bercakap dan pendiam..perempuan melayu terakhir wa cakap lu! hahaha.. yang azie tahu, cuma mengangguk dan akan ketawa bila tengok orang sekeliling ketawa.. hohoho..

haih bukan azie berlakon, bukan azie hipokrit, bukan azie pura-pura.. 
tapi sungguh! orang banjar masin yang sememangnya dari kecik makan ikan pekasam macam azie ni belum boleh bercakap ngan orang makan budu dari kecik beb.. bersembang macam ayam ngan itik.. berbelit lidah azie nak belajar cakap kelantan.. nak paham sikit-sikit tu boleh tahan lagi la..tapi bila cakap laju-laju ni, ternganga la azie jawabnya.. kalau tak pun, sambil garu-garu kepala bisik kat en somi soh translate kan.. (^_^)


azie teringat masa azie mula-mula kenal ngan en somi dulu.. 
en somi tanya azie, ada nak pesan pape tak sebab dia nak g kedai beli barang.. azie pun pesan la beli coklat.. dia kata ok.. baliknya dia dari kedai, azie tengok dia tak bawak balik pun coklat.. azie tanya dia mana coklat yang azie pesan.. tiba-tiba dia keluarkan dari poket seluar dia gula-gula.. azie pun terkejut beruk la.. azie cakap ni bukan coklat, ni gula-gula.. dia pun senyum-senyum je.. rupanya baru azie tahu yang orang kelantan cakap gula-gula tu adalah cekelat.. haih! memang cakap serupa dengan ayam dan itik sungguh!! hohohoho..

 azie ni memang tak pernah dapat supporter dari en somi yang mana dia pun tak pernah mengajar mahupun cakap bahasa kelantan dengan azie.. maybe dia dah set mind dia azie ni orang luar dari kelantan, so automatik bila bercakap ngan azie memang tak de bunyi kelantan langsung! tapi secara logiknya kami kenal kat penang, jadi bahasa penang tu lebih melekat dari bahasa banjar azie dengan bahasa kelantan dia tu.. so tengah-tengah.. adil apa?? kan.. orang kelantan plus orang banjar selangor cakap bahasa utara.. (^_^)


tak sabar rasanya tahun ni nak beraya rumah nenek azie yang mana bahasa komunikasi di sana memang 100% bahasa banjar masin.. hah? time tu nak tengok reaksi en somi pulak.. hihihi.. jarang sekarang orang ada cakap bahasa banjar ni.. tapi keluarga besar azie masih menggunakannya even azie memang tak boleh berkomunikasi dalam bahasa tu tapi azie boleh faham kalau orang cakap.. bangga sebenarnya jadi keturunan banjar ni tapi sayang, bahasa tu hampir hilang ditelan zaman.. T______________T

tapi walau cam ne pun.. walau sape pun kita, dari mana pun kita, keturunan apa pun kita, yang pasti, kita semua ni khalifah Allah.. kita semua layak disayangi, kita semua layak dikasihi, kita semua layak untuk bahagia, kita semua layak untuk berjaya.. tiada perlu perbandingan siapa kita.. yang penting saling hormat-menghormati siapa kita itu yang paling kita dambakan.. 
tak gitewww u'ols???? (^_^)




NOTA TANGAN: seronok dengan keluarga baru.. (^_^)




No comments:

Post a Comment