kehidupan ini bukan lagi suatu perlumbaan


Kehidupan ini bukanlah sebuah perlumbaan mahupun pertandingan. Ia sebuah perjalanan, dan dalam perjalanan tiada menang atau kalah, yang ada hanya kejayaan dan gagal.

Apabila kehidupan ini bukan lagi suatu perlumbaan mahupun pertandingan, maka kita juga seharusnya tidak perlu bersaing ataupun membandingkan diri kita dengan orang lain. 

Kita sendiri yang menjalani perjalanan hidup kita sendiri, bukannya orang lain. Suatu kejayaan orang lain mungkin bukan suatu yang kau impikan, begitu juga sebaliknya. Aku dan kau manusia yang sama, namun apa yang kita kejar mungkin berbeza.

Jika kita menghadapi kegagalan, itu bukan bermakna kita kalah sebaliknya kita gagal untuk diri sendiri. Jika kita memperoleh kejayaan, itu bukan bermakna kita menang dan berjaya mengalahkan orang lain, sebaliknya kita telah berjaya menggapai impian kita sendiri.


Dalam sebuah PERTANDINGAN melihat orang lain tersungkur atau kalah itu membuatkan kita menang dan puas. Namun dalam KEHIDUPAN, melihat orang lain tersungkur atau gagal itu tidak seharusnya kita gembira, malah kita yang berjaya perlu menarik dan membantu mereka agar bangkit semula dari kegagalan.


Oleh itu usahlah cemburu dan sedih dengan kejayaan orang lain. Jika gagal itu bukan bermakna kita kalah tapi kita belum berjaya. Dan kejayaan itu bukanlah suatu yang murah. Bagi orang kebiasaan seperti kita, ia datang dengan usaha, kerja keras, peluang dan nasib.


Dalam kehidupan, tiada menang atau gagal, yang ada cuma berjaya atau gagal. Dan kejayaan serta kegagalan ini pula, ia boleh datang awal, lambat atau mungkin takkan muncul langsung dalam kehidupan kita.


Namun akhirnya, tiada siapa yang kau harus kejar, tiada siapa yang harus kau kalahkan... melainkan diri sendiri.


Inilah realiti... sebuah kehidupan...

Jalani kehidupan ini seindahnya ia! 
menjadi diri sendiri atas perjuangan yang telah kau ciptakan












NOTA TANGAN : walau jalan perjuangan kita berbeza, tapi ingat! matlamat kita tetap sama.. BAHAGIA DAN BERJAYA







No comments:

Post a Comment